Τον τελευταίο καιρό, όλοι μιλάνε για μια νομοθετική ρύθμιση που θα παρακάμψει τον Δήμο που παρανόμως – κατά την ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ ΑΕ και την ΠΑΕ ΑΕΚ- δεν τους δίνει τα περίφημα υψόμετρα για να βγάλουν την οικοδομική άδεια του γηπέδου.
Το είπε πρώτος και καλύτερος ο golden boy κ. Ανδριόπουλος και τα οπαδικά site, το επανέλαβαν σε
διάφορες παραλλαγές ο Υπουργός Επικρατείας Α. Φλαμπουράρης, βουλευτές από ΝΔ, ΠΑΣΟΚ
και ΣΥΡΙΖΑ και ευάριθμοι δημοσιογράφοι και σχολιαστές.
Δεν είναι βέβαια η πρώτη φορά που εξαγγέλλονται ρυθμίσεις ή
εγκρίσεις και στη συνέχεια ξεχνιούνται, χωρίς κανείς να ζητάει λογαριασμό και
όλοι μαζί να επανέρχονται στην πεπατημένη «τα παράπονά σου στο Δήμαρχο» ή ακόμη κομψότερα
«Βασιλόπουλε θα πεθάνεις».
Επί τροχάδην ας θυμηθούμε πόσες φορές εξαγγέλθηκε από την ΑΕΚ
και τη Δικέφαλος ότι «η Περιφέρεια ενέκρινε το έργο της υπογειοποίησης», ενώ όπως
έχει πλέον αποκαλυφθεί το μόνο που έκανε η Περιφέρεια ήταν να παραλάβει μια
προμελέτη και μια Μελέτη Περιβαλλοντικών επιπτώσεων το Σεπτέμβρη του 2014 και
να τις βάλει στο συρτάρι. Για το πόσες φορές εξαγγέλθηκε ότι θα ξεκινούσαν να
σκάβουν στο γήπεδο, ενώ ήξεραν ότι ήταν ανέτοιμοι από πλευράς μελετών και εγκρίσεων,
ας μη ξύσουμε πληγές.
Ας θυμηθούμε όμως ότι ακόμη και
στην ιστορία με τα υψόμετρα, στην αρχή είπαν ότι εφόσον ο Δήμος δεν συμφωνεί,
θα υπογράψει η Περιφέρεια ή το ΥΠΕΝ. Στη συνέχεια επανήλθαν όλοι μαζί στο Δήμο
πιέζοντας, στέλνοντας εξώδικα και μηνύσεις και ενώ οι «οπαδοί» απειλούσαν θεούς
και δαίμονες. Ο κ. Ανδριόπουλος βρήκε μια νέα καραμέλα, την οποία για μια ακόμη
φορά, οι δαιμόνιοι ρεπόρτερ κατάπιαν αμάσητη, ότι δηλαδή δεν ήθελαν να παρακάμψουν το Δήμο για να μην έχουν
προσφυγές. Τουτέστιν παραδέχθηκε ότι δεν υπήρχε νόμιμος τρόπος παράκαμψης του
Δήμου. Τι εννοούσε όμως ο ποιητής; ότι
ενδεχομένως η Περιφέρεια ή το ΥΠΕΝ να τους έκαναν τη χάρη να υπογράψουν
παράνομα αλλά ότι αυτοί δεν το δέχτηκαν για να μην κινδυνεύουν να ακυρωθεί η
έγκρισή τους;
Τώρα λοιπόν εξαγγέλθηκε η
περίφημη «νομοθετική ρύθμιση» για να καλύψει το «κενό νόμου» που επέτρεπε στο
Δήμο «να παρανομεί». Όλα αυτά μαζί σε μια φράση δεν στέκουν και πολύ, αλλά οι
οπαδοί δεν το πολυκουράζουν το μυαλό τους γιατί αλλιώς δεν θα τους λέγαμε
οπαδούς. Ας έρθουμε όμως στην ουσία. Τι μπορεί να είναι αυτή η νομοθετική
ρύθμιση;
Η Αγιασοφιά είναι ένα project με
πολλά προβλήματα, ένα από τα οποία είναι ότι δεν χωράει στον χώρο του παλαιού
γηπέδου. Έφτιαξαν λοιπόν ένα ειδικό άρθρο νόμου (τόση νομιμότητα κύριε Πάντζα
μου), με το οποίο έπαιρναν λίγα στρεμματάκια από το Άλσος, μείωναν τις ελάχιστες
θέσεις στάθμευσης σε 380 (κύριε
Νικήτα Κακλαμάνη μου), έδιναν ύψος διπλάσιο από το συντελεστή της περιοχής
(κύριε Λοβέρδο και Μανιάτη μου). Και πάλι όμως δεν χωρούσε: Δεν υπάρχει χώρος για να βγαίνουν οι θεατές όταν φεύγουν,
ή αν συμβεί κανένα ξαφνικό, ή για να ελέγχονται οι πιστοί πριν φθάσουν στην
πόρτα του Ναού γιατί μπορεί ανάμεσά τους να είναι και κανένας άπιστος.
Σκέφτηκαν λοιπόν ότι πρέπει να γίνει υπόγειος ο δρόμος μπροστά από το γήπεδο και πεζόδρομος από πάνω για να μπαινοβγαίνει ο κόσμος. Στο ειδικό άρθρο νόμου, αυτή η ρύθμιση δεν υπήρχε. Αναφέρονται γενικά συνοδευτικά «τεχνικά και συγκοινωνιακά έργα» των οποίων η αδειοδότηση δεν χρειάζεται να προηγηθεί της αδειοδότησης του γηπέδου, αλλά θα πρέπει να έχουν υλοποιηθεί πριν από την άδεια λειτουργίας του (κοντολογίς μας τάραξαν στη νομιμότητα).
Η Δικέφαλος ΑΕ αφού πρώτα εξειδίκευσε
αυτά τα συνοδά έργα όπως νόμιζε, στη συνέχεια σκέφτηκε ότι αφού έτσι κιαλλιώς ο
δρόμος θα γίνει υπόγειος, θα βόλευε να βγάλουν από εκεί και την είσοδο και
έξοδο του υπόγειου πάρκιγκ του γηπέδου. Μάλιστα διάλεξαν και άλλο ένα δρόμο
(δικοί μας είναι όλοι, ότι θέλουμε τους κάνουμε) και σχεδίασαν να βυθίζεται και
αυτός κάτω τον άλλο για να κάνουν άλλη μια ράμπα εισόδου. Το σκεπτικό τους, εύλογο: άμα χτιστεί το γήπεδο, ποιος θα αρνηθεί να
αδειοδοτήσει τα συνοδά έργα ;
Στο σημείο αυτό όμως άρχισαν τα προβλήματα. Γιατί παρόλο που τα δύο
έργα, γήπεδο και υπογειοποίηση τα εμφάνισαν ανεξάρτητα ώστε να προχωρούν
ξεχωριστά και να μην χρειάζονται τόσο μεγάλες διαδικασίες (π.χ. Στρατηγική
Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων), τα
σύνδεσαν με ένα ομφάλιο λώρο δηλαδή τις εισόδους στο υπόγειο πάρκινγκ. Όταν
λοιπόν κατέθεσαν το φάκελο για την άδεια δόμησης του γηπέδου, έπρεπε να
μετρήσουν τα ύψη από δύο διαφορετικούς
δρόμους από την σημερινή κατάσταση: από τον μελλοντικό πεζόδρομο αλλά και από τους
μελλοντικούς υπόγειους δρόμους από τους οποίους θα είναι η είσοδος του υπόγειου
πάρκιγκ. Αυτά είναι τα περίφημα υψόμετρα
τα οποία αρνήθηκε να εγκρίνει ο Δήμος αφενός γιατί δεν υπήρχε καμία εγκεκριμένη
μελέτη από την Περιφέρεια και αφετέρου γιατί εφόσον αλλάζουν οι δρόμοι, υπάρχει
μια πολύ μεγαλύτερη διαδικασία που ονομάζεται «τροποποίηση υψομέτρων» και ο
Δήμος δεν εγκρίνει αλλά γνωμοδοτεί.
Για όλους τους παραπάνω λόγους,
είναι εξαιρετικά δύσκολο να γίνει σήμερα οποιαδήποτε νομοθετική ρύθμιση, η
οποία να είναι στοιχειωδώς ισχυρή. Τι θα μπορούσε να είναι αυτή η νομοθετική
ρύθμιση;
Α. Μια ρύθμιση που θα παρέκαμπτε
το Δήμο δεν έχει νόημα γιατί ο ρόλος του Δήμου στην περίπτωση της τροποποίησης
υψομέτρων είναι γνωμοδοτικός. Εξάλλου στη φάση της γνωμοδότησης του Δήμου,
υπάρχει και η διαδικασία της ενημέρωσης των ιδιοκτητών ακινήτων που επηρεάζονται
γιατί θα βρεθούν χαμηλότερα από τη στάθμη του νέου πεζόδρομου. Αυτή η ρύθμιση κανονικά
θα έπεφτε την άλλη μέρα στην πρώτη προσφυγή. Ποιος δικαστής θα θεωρήσει λογικό
να μην πει τη γνώμη του ο Δήμος και να μην ενημερωθούν οι θιγόμενοι ιδιοκτήτες;
Β. Μια ρύθμιση που θα έκανε
πακέτο το γήπεδο και την υπογειοποίηση και θα τα αδειοδοτούσε ως σύνολο, πάλι
θα είχε προβλήματα. Πρώτο γιατί θα ξεκινούσε την αδειοδότηση από την αρχή με
κίνδυνο να μπλέξουν σε μεγαλύτερες περιπέτειες (βλέπε πιο πάνω). Δεύτερο γιατί
οι δρόμοι εξακολουθούν να είναι δημόσιοι και συνεπώς εξακολουθούν να
χρειάζονται κάποια παραπάνω διαδικασία για να αλλάξουν θέση, εκτός από δύο
σχέδια της Δικέφαλος και 50 τραμπούκους να βανδαλίζουν και να ξελαρυγγιάζονται.
Ακόμη και για να καταργηθούν οι δρόμοι και να παραχωρηθούν στην ΑγιαΣοφιά, πάλι
χρειάζεται διαδικασία. Το πρόβλημα με τις φωτογραφικές ρυθμίσεις είναι ότι δεν
καταργούν ταυτόχρονα και το σύνολο της νομοθεσίας.
Γ. Τι μένει; Μια ρύθμιση που θα έλεγε ότι για το γήπεδο της
ΑΕΚ, πρώτα θα βγάλουμε την άδεια δόμησης με ότι υψόμετρα δηλώνουν οι μελετητές τους
και στη συνέχεια θα προσαρμόσουμε τους μελλοντικούς δρόμους σε κατάλληλα
υψόμετρα ώστε να ταιριάζουν με το γήπεδο. Το πρόβλημα σε αυτή την περίπτωση
είναι πρόδηλο. Πέραν του γεγονότος ότι θα έβγαζε μάτι (κάτι που όπως έχουμε
αντιληφθεί δεν ενοχλεί ιδιαίτερα τους νομοθετούντες περί το γήπεδο), υπάρχει ο
κίνδυνος οι μελλοντικοί δρόμοι να έχουν κλίσεις και υψόμετρα που να δημιουργούν
μελλοντικά προβλήματα π.χ. να πλημμυρίζουν. Αλλά ακόμη και αν τίποτε από αυτά
δεν πρόκειται να συμβεί και πάλι η ακύρωση λόγω προσφυγών είναι πολύ πιθανή.
Παραλλαγή αυτής της ρύθμισης θα ήταν ….να μη γίνει καμία ρύθμιση αλλά να
εμφανιστούν στην άδεια δόμησης τα υψόμετρα από τους υφιστάμενους δρόμους, χωρίς
να δηλώνεται η υπογειοποίηση. Σε αυτή την περίπτωση ο Δήμος πράγματι θα ήταν
υποχρεωμένος να βεβαιώσει τα υψόμετρα, αλλά το ΥΠΕΝ θα είχε ένα προβληματάκι,
που είναι ο ομφάλιος λώρος που λέγαμε πιο πάνω. Που θα είναι η είσοδος και η
έξοδος του υπόγειου πάρκινγκ; Θα φαίνεται τυφλό στην άδεια;
Βέβαια όλα γίνονται όπως ξέρουμε
στη χώρα μας. Εξαίρεση είναι αυτοί που δεν συναλλάσσονται, δεν φοβούνται και έχουν την ενοχλητική
συνήθεια να αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους απέναντι στην κοινωνία. Εδώ θα
είμαστε, να βλέπουμε τη συνέχεια.
Κ.Σ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δεν επιτρέπονται νέα σχόλια.