της Ηλέκτρας Βισκιαρουδάκη
Επισφραγίζεται το περιβαλλοντικό έγκλημα στην διαχείριση απορριμμάτων της Αττικής με την υποχρεωτική εισαγωγή των μονάδων καύσης υπολειμμάτων. Αυτό αποφάσισε ομόφωνα η Εκτελεστική Επιτροπή του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής, παρά τις περί του αντιθέτου προγενέστερες διαβεβαιώσεις του περιφερειάρχη, Γ. Πατούλη. Οι μονάδες καύσης, λοιπόν, μπαίνουν επίσημα στο περιφερειακό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων της Αττικής ως αναγκαιότητα για την « επίτευξη των στόχων για ελαχιστοποίηση της ταφής», όπως αναφέρεται στο νέο ΠΕΣΔΑ, που έχει την σφραγίδα Πατούλη. Για «ακραία αντιπεριβαλλοντική επιλογή» κάνει λόγο το «Δυτικό Μέτωπο» υπογραμμίζοντας ότι «η διοίκηση Πατούλη οδηγεί τη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής σε ακόμη χειρότερα μονοπάτια».
Σύμφωνα με το πολυσέλιδο κείμενο του ΠΕΣΔΑ, μαζί με τις μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων που θα λειτουργήσουν σε Φυλή, Σχιστό, Γραμματικό και σε άλλες τρεις περιφερειακές ενότητες της Αττικής, θα λειτουργήσουν και μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης του υπολείμματος.
Εγκαταλείποντας επί της ουσίας τους στόχους της ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης και με βάση τις δεσμεύσεις προς την Ευρωπαϊκή Ένωση για μείωση της ταφής των αστικών αποβλήτων στο 10% έως το 2030, η διορισμένη από τον Γ. Πατούλη διοίκηση του ΕΔΣΝΑ κάνει την παραδοχή ότι «ο συγκεκριμένος στόχος δεν επιτυγχάνεται χωρίς δημιουργία μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης των υπολειμμάτων αστικών αποβλήτων και τον εξευγενισμό τους για το σκοπό αυτό, στις οποίες σύμφωνα με το αναθεωρημένο ΕΣΔΑ θα υφίστανται επεξεργασία τα υπολείμματα και ενδεχομένως και τα παραγόμενα δευτερογενή καύσιμα». Ουσιαστικά, πρόκειται για καύση των υπολειμμάτων από τα σύμμεικτα αστικά απόβλητα!
Η επιλογή αυτή στηρίζεται, σύμφωνα με το ΠΕΣΔΑ, στο ότι το 2025 η ποσότητα που θα οδηγηθεί σε χώρους Υγειονομικής Ταφής θα φθάνει τους 353.949 τόνους, που αντιστοιχεί στο 16,6% των αστικών αποβλήτων και για το 2030 στους 312.859 τόνους, που θα αντιστοιχεί το 15,1% των συνολικών αστικών αποβλήτων. Βέβαια, στο κείμενο του ΠΕΣΔΑ ο στόχος των υπολειμμάτων που θα οδηγηθεί για καύση κυμαίνεται μεταξύ του 25% και 30% και περιλαμβάνει και SRF, το δευτερογενές καύσιμο, που προκύπτει από σύμμεικτα απορρίμματα.
Στα σενάρια της ενεργειακής αξιοποίησης υπολογίζεται ότι με δεδομένο ότι το 2030 η παραγόμενη ποσότητα απορριμμάτων θα αγγίζει τους 2.068.810 τόνους. Στην μια περίπτωση εκτιμάται ότι οι 553.874 τόνοι θα οδηγούνται στις μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης και θα θάβονται 138.468 τόνοι, δηλαδή το 6,7% του συνολικού παραγόμενου όγκου απορριμμάτων. Στην δεύτερη περίπτωση, εκτιμάται ότι οι 312.859 τόνοι θα οδηγούνται στις μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης και θα θάβονται 93.858 τόνοι, που αντιστοιχούν το 4,5% του συνολικού παραγόμενου όγκου απορριμμάτων.
Στην πρώτη περίπτωση υπολογίζεται ότι «τα παραγόμενα υπολείμματα από την επεξεργασία των αστικών αποβλήτων σε Μονάδες Ανακύκλωσης και Ανάκτησης Αποβλήτων, από την επεξεργασία των προδιαλεγμένων οργανικών σε Μονάδες Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων, και τα υπολείμματα από την επεξεργασία άλλων ρευμάτων (ογκωδών αποβλήτων, αποβλήτων ειδών ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού, ξύλο – ύφασμα) καθώς και το παραγόμενο δευτερογενές καύσιμο (SRF/RDF από τις Μονάδες Ανακύκλωσης και Ανάκτησης Αποβλήτων), τα οποία εκτιμώνται αθροιστικά σε 553.874 τόνους, θα οδηγούνται σε μονάδα ενεργειακής αξιοποίησης, από την οποία θα προκύψει υπόλειμμα σε ποσοστό 25%».
Στην δεύτερη περίπτωση υπολογίζεται ότι «το παραγόμενο δευτερογενές καύσιμο όλης της Περιφέρειας (241.015 τόνοι) θα οδηγηθεί προς αξιοποίηση σε κατάλληλες ενεργοβόρες βιομηχανίες, όπως οι τσιμεντοβιομηχανίες, αντικαθιστώντας τα παραδοσιακά ορυκτά καύσιμα, ενώ τα παραγόμενα υπολείμματα από την επεξεργασία αστικών αποβλήτων σε Μονάδες Ανακύκλωσης και Ανάκτησης Αποβλήτων, από την επεξεργασία των προδιαλεγμένων οργανικών σε Μονάδες Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων και τα υπολείμματα από επεξεργασία άλλων ρευμάτων (ογκωδών αποβλήτων, αποβλήτων ειδών ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού, ξύλο – ύφασμα), τα οποία θα είναι 312.859 τόνους, θα οδηγηθούν σε μονάδα ενεργειακής αξιοποίησης, από τις οποίες θα προκύψει αυξημένο υπόλειμμα σε μέγιστο ποσοστό 30%».
Σημειωτέον ότι κεντρικής σημασίας στο ΠΕΣΔΑ είναι η παραγωγή του δευτερογενούς καυσίμου από σύμμεικτα απορρίμματα, του SRF, καθώς αναφέρεται ότι «το δευτερογενές καύσιμο ή/και υπόλειμμα των Μονάδων Ανακύκλωσης και Ανάκτησης Αποβλήτων και οι λοιπές υπολειμματικές ροές θα οδηγούνται προς ενεργειακή αξιοποίηση σε ενεργοβόρες βιομηχανικές μονάδες ή/και μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης είτε του άρθρου 63 του ν. 4819/2021 υπό τον σχεδιασμό του υπουργείου Περιβάλλοντος είτε ιδιωτικών επενδύσεων, προς επίτευξη των στόχων για ελαχιστοποίηση της ταφής».
Από την πλευρά του το «Δυτικό Μέτωπο» επικρίνει την διοίκηση Πατούλη υπογραμμίζοντας ότι «ως πιστή στις πολιτικές των προκατόχων της και στο νεοφιλελεύθερο – φιλοεργολαβικό – αντιπεριβαλλοντικό προφίλ της, επιχειρεί ‘ηρωική έξοδο’ από τα αδιέξοδα, που και η ίδια μεγιστοποίησε, οδηγώντας τη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής σε ακόμη χειρότερα μονοπάτια». Όπως τονίζει το «Δυτικό Μέτωπο», η διοίκηση Πατούλη «έρχεται να υλοποιήσει με βίαιο τρόπο την κυβερνητική επιλογή να καθιερώσει σαν βασική μέθοδο διαχείρισης των απορριμμάτων την καύση των προϊόντων της επεξεργασίας των σύμμεικτων». Χαρακτηρίζοντας την διοίκηση Πατούλη ως «βασιλικότερη του βασιλέως», το «Δυτικό Μέτωπο», υπογραμμίζει ότι «δεν αρκείται σε αυτό μόνο: μιλά απροκάλυπτα και για τη δυνατότητα να καίγονται, όχι μόνο τα προϊόντα επεξεργασίας των σύμμεικτων απορριμμάτων (δευτερογενή καύσιμα RDF/SRF), αλλά και το σύνολο των σύμμεικτων, που -κατ’ ευφημισμό- ονομάζονται ‘υπολειμματικά’».
«Πρόκειται για μια ακραία αντιπεριβαλλοντική επιλογή, που μας γυρίζει πολλά χρόνια πίσω, έχει εγκαταλειφθεί παντού πλέον και έρχεται σε αντίθεση ακόμη και με την ισχύουσα νομοθεσία», υπογραμμίζει το «Δυτικό Μέτωπο», καλώντας τους πολίτες και τους φορείς της Αττικής «να μην επιτρέψουν την τελική έγκριση και υιοθέτηση του νέου σχεδίου ΠΕΣΔΑ». Το «Δυτικό Μέτωπο» υπενθυμίζει ότι «οι κάτοικοι της Δυτικής πλευράς της Αττικής και πάλι καλούνται να σηκώσουν το μεγαλύτερο βάρος».
Δημοσιεύθηκε στο ilektrav.gr